x

Nimet-i İslam Büyük İslam İlmihali - Özgü Yayınevi-1452

özgü yayınları
Ürün Kodu : 2880000059288
Eser, sünnet ehlinin itikatta ve amelde en doğru esaslarını ihtiva eden muteber bir kitapdır.
94,90 TL
  • Ürün Özellikleri
  • Ödeme Seçenekleri
  • Yorumlar (0)
  • Tavsiye Et
  • Resimler
  • Beni Ara
  • Nimet-i İslam Büyük İslam İlmihali Mehmet Zihni Efendi Tarafından Kaleme Alınmış Eserdir.Hanefi Fıkhının Temel Kaynaklarından Faydalanılarak Yazılmış Bir Kitaptır. İlmî birikim ve faziletiyle son dönem Osmanlı uleması arasında seçkin bir yere sahip bulunan Mehmed Zihni Efendi'nin, Hanefî fıkhının temel kaynaklarına dayanarak hazırladığı ve Nimet-i İslâm adını verdiği bu eser, yazıldığı tarihten bugüne önemli bir boşluğu doldurmuştur. İlmihal geleneğinin ilki sayılabilecek eser, kendisinden sonra yazılan ilmihal kitaplarına kaynaklık etmesi bakımından da önemlidir.
    Eser, Osmanlı dönemindeki fetva kitaplarından yapılan alıntıların konu içerisinde kullanımıyla zenginleştirilip daha faydalı bir hale getirilmiştir. Ayrıca müellif, konuların anlaşılmasını kolaylaştırabilmek amacıyla, kelime ve kavramları açıklayıcı bazı şiirlere de yer vermiştir.
    Klasik ilmihal geleneğinin bütün unsurlarını içermesinin yanı sıra; kullandığı üslup, konularla ilgili detaylı bilgiler sunması, yazılmasının üzerinden yüz yıl gibi bir süre geçmesine rağmen önemini hala koruyor olması gibi özellikleri bu eseri benzerlerinden farklı kılmaktadır.Bu esere Fıkıh Ve İlmihal Kitapları Kategorinden Ulaşabilirsiniz
    Sayfa Sayısı: 891
    Cilt Durumu: Ciltli

    SADELEŞTİRENİN ÖNSÖZÜ

    Sözlerime Rahman ve Rahim Olan Allah'ın adıyla başlarım.

    Hamd Allah'a, salât-ü selâm âhir zaman peygamberi Muhammed aley- hisselâma ve O'nun âl-ü ashâbına olsun.

    Nimet-i İslâm, müellifi Mehmed Zihni Efendi tarafından 1309 (H.) 1892 (M.) yılında yazılmaya başlanmış, 1323/24 (H.) 1905/6 (M.) yıllarında bası-larak yayınlanmıştır.

    Müellifin de ifade ettiği gibi esere vücut veren kitaplar, Şürünbilâlî'nin Nûru'l îzâh isimli kitabı ile, onun şerhi için yazılmış olan Meraku'l-Felâhve Tahtâvî Haşiyesi'dir.

    Bu kitaplardan alınan meseleler, müellif tarafından, metin şeklinde dü-zenlenmiş, bunlara ilâveten dipnotlar halinde pek çok fıkhî kaynaklardan nakiller yapılmıştır.

    Bilindiği üzere eserin aslı Osmanlıcadır. Fakat pek çok dipnotta, Arapça olarak çeşitli meseleler hakkında izahatta bulunulmuştur, ilk bakışta, Os-manlIca bilen herkesin, kitabın aslını anlayabileceği kanaati uyanırsa da, hem az önce kaydettiğimiz özellik, hem de eserin tamamen ihtisas isteyen bir konuda yazılmış olması sebebiyle, özellikle günümüzde bu kitabın anla-şılabilmesinin himmete muhtaç olduğu bir gerçektir.

    Müellifin bu eseri yazmaya başlarken giriş mahiyetinde kaleme aldığı 28 sahifelik kısmın sonundaki ifadelerden kitabı yazmaya nasıl başladığını öğ-reniyoruz:

    "Allah'ın hamdi ile 1309 (H.) 1892 (M.) yılı Zilhicce ayının 28. günü cuma-dan sonra bu kısmın yazılması tamamlanmıştır.

    Cenab-ı Flak bana, bu kısmı yaz günlerinden 4,5 günde yazmayı lütfetti. Çalışmamı, Üsküdar'a bağlı Kızıltoprak mescidi karşısında kiraladığım, siv-risinek çokluğundan kurduğum güzel cibinliğin bulunduğu yazlıkta yaptım. Ben günahkâr; çok zengin olan Rabbime muhtaç olan Mehmed Zihni, dile-rim ki Allah (c.c) ona yardımcı olsun ve zenginleştirici nimetleriyle onun velîsi olsun. Efendimiz Muhammed (s.a.) 'e ve bütün peygamberlere Allah salât ve selâm etsin.

    Hamd âlemlerin Rabbinedir."<1)

    [1] Müellifin bu ifadelerini buraya aldığımızdan, tekrara meydan vermemek için ayrıca akaidle ilgili kısmın sonunda almadık.

    Müellifin İlmî Şahsiyeti:

    Merhum M. Zihni Efendi'nin İlmî şahsiyetini ortaya koyabilmek için ayrı bir araştırmaya ve müstakil bir yazıya ihtiyaç vardır. Ancak şunu ifade etmeli-yim ki, onun sadece Nimet-i İslâm'ını mütalâa edenler, kudretli bir âlim ile karşı karşıya bulunduklarını anlamakta gecikmezler.

    Fanî insanların, haklarında en iyi şehâdet edecek şeyler, arkalarında bı-raktıkları eserleridir.

    Merhumun çeşitli sahalarda Türkçe ve Arapça değerli eserleri olduğu gi-bi, Buhârî ve Müslim'in Sahîh'i gibi ebedileşen kitapların basımı sırasında tashih ve notlar eklemek şeklindeki unutulmaz hizmetleri de bulunmaktadır.

    Bu gün ilim çevrelerinin elinde bulunan 1315 (H.) tarihinde, İstanbul Mat- baa-i ve Acirc;mirede basılan Sahîh-i Buhârî ve aynı yerde 1331 (H.) tarihinde bası-lan Sahîh-i Müslim nüshaları tashih ve haşiye olarak merhumun yâdigârıdırlar.

    Mehmet Zihni Efendi'nin dînî ilimler sahasında pek değerli hizmetler ifâ ettiğinde şüphe yoktur. Bu hizmetlerden biri de Nimet-i İslâm vasıtası ile ya-pılmış bulunmaktadır.

    Nimet-i İslâm'ın ilk basılışından bu yana 80 sene geçmiş bulunuyor. Ese-rin Kur’ân harfleri ile baskısı bir kaç kere tekrarlanmıştır. Eserin ilk basılışın-dan bugüne kadar geçen zaman içerisinde meydana gelen kültür hareketle-ri sonunda öyle bir durum ortaya çıkmıştır ki, kitabın orjinalini lâyıkı veçhile anlayabilen kimselerin bulunması şöyle dursun, okuyabilenler bile yok de-necek kadar azalmıştır.

    Müellifin ifadesi ve İlmî seviyesi ile günümüz neslinin, hatta dînî ilimlerle uğraşanlardan bazılarının seviyesi arasındaki açıklık, uçurum denecek ka-dar fazladır.

    Zaman olarak ömürden yaşanan 25 yıl bir nesil hesap edilirse, müelliften günümüze kadar, üç nesil geçmiş, dördüncü nesil oluşmaya başlamıştır.

    Hele bu süre içerisinde konuşulan dilin uğradığı değişiklikler dikkate alı-nırsa, bu kıymetli eserin bugün konuşulan dilde bir düzenlemeye, sadeleş-tirmeye tâbi tutulması âdetâ bir zaruret olmuştur.

    Bu kitabın tarafımızdan sadeleştirmesine başlanmazdan önce piyasada üç adet ayrı ayrı kimseler tarafından sadeleştirilmiş Nimet-i İslâm kitabı bu-lunuyordu. Ayrıca çalışmamızın devamı sırasında bir sadeleştirme çalış-masının daha basılması ile bu sayı dörde yükselmiş oldu.

    Bu durumda; o hâlde bir kere daha niçin aynı şey yapılıyor, tarzında bir soru hatıra gelebilir. Böyle bir soruya cevap vermek için ifade etmek isterim ki, sadeleştirilerek basılmış Nimet-i İslâm nüshalarının hepsinde bir takım eksiklikler vardır.

    Şüphe yok ki bizden önce yapılmış bulunan çalışmaları teşekkürle karşı-lıyor, emeği geçenleri takdir ve tebrikle anıyoruz. Ancak ifade etmeliyizki ta-rih sırasına göre bunlardan birinci ve ikinci olarak yayınlananlarda Arapça notların tercemesi yapılmadığı için bir hayli eksiklik vardır. Üçüncü olarak 1978 yılında yayımlanan da sadeleştirenin eksiksiz ve tam olma iddiasına rağmen yukarıdaki özelliği taşımaktadır. Bir fikir vermek bakımından şu hu-susu söylemek yetecektir: Orijinalde Tilâvet Secdesi ve Cuma'nın Edepleri bahislerinde 55 adet dipnot varken sadeleştirmedeki dipnot sayısı 40 adet-tir.

    Yine 1980 yılında basılanda da orjinalde bulunduğu hâlde sadeleştirme-de yer almayan ibareler vardır.

    Bunları zikretmekten maksadımız, en mükemmelin, en iyisinin bizim ta-rafımızdan yapıldığını iddia etmek değildir. Burada H. Basri Çantay mer- hûmun dile getirdiği bir gerçeği tekrarlamak faydalı olacaktır. Üstad diyor ki: "İlmî eserler ve hele dindaşlarımızı ilgilendiren bu gibi eserler müşterektir. Onlarda her bilgin'in şâyi hissesi, hakkı vardır. Binâenaleyh, göze çarpacak yanılmaların ve yanlışların örtülmesini değil, kardeşçe insanca ihtar buyu- rulmasını samimiyetle reca ederim. Eserler ancak bu sayede olgunlaşır-lar."*2)

    Üstadımızın bu dileğini tekrarlıyor, ilim erbabından ve meselelere ilgi du-yan kardeşlerimizden gelecek yapıcı tenkitlere açık olduğumuzu ifade edi-yorum.

    Sadeleştirerek sunduğumuz bu Nimet-i İslâm, şu özellikleri ihtiva etmek-tedir:

    1- Kitapta geçen âyetlerin tamamının ve bir kaçı dışında hadislerin hepsi-nin kaynağı gösterilmiştir.

    2- Kitaptaki Arapça şiirler terceme edilirken, şiir özelliği bozulmadan ter- ceme edilmiştir.

    3- Dil olarak mümkün mertebe herkesin anlayacağı sadelikte ifadeler kul-lanılmış, eserden istifadenin azamî derecede olmasına gayret edilmiştir.

    inanıyorum ki, bu çalışmamız M. Zihni merhumun bu değerli eserini mümkün olduğu kadar yeni nesle aktarmış olacaktır.

    Okuyuculara Hatırlatılması Gereken Hususlar:

    a- Sadeleştirmeye esas aldığımız nüsha 1398 (H.) 1978 (M.) tarihinde İs-tanbul'da fotokopi yoluyla basılan nüshadır. Daha önce Kur'ân harfi ile bası-lan nüshalarda her kitap (bölüm) başlı başına numaralanmıştır. Bizim sadeleştirdiğimiz nüsha baştan sona aralıksız numaralanmış olup, eserin tama-mı 1466 sahifedir.

    Kitabın tamamında orjinalde parantez içinde olan yerleri, sadeleştirme-de de öylece aldık, bizim tarafımızdan parantez içinde ifade edilen yerlerle karışmasını önlemek için orjinaldeki parantezlerin sonuna M.Z.; diğer pa-rantezlerin sonuna S. işaretini koyduk!*).

    Müellif bazı kelimelerin Arapçasını cümle arasında kullanmış, Türkçe karşılığını da parantez içinde vermiştir. Meselâ orjinalde (s. 800, dipnot 1) pas/'/dedikten sonra parantez içinde (yıkanmış) ifadesine yer vermiştir. Bu kabil örnekler çoktur. Biz de bu usûlü yer yer kullandık. Bu durumda, paren- tez içindeki ifade, tek kelimeden ibaret bulunduğu ve çoğunlukla parantez öncesi geçen kelimenin manası olduğu için, o kelimenin müellif tarafından mı yoksa sadeleştiren tarafından mı kullanıldığını gösteren işareti koymaya lüzum görmedik.

    b- Kitabın aslında bazı âyetlerin hangi sûrede olduğu söylenmek ve bazı hadislerin, Buhârî, Müslim ve Ebû Dâvut gibi kitaplarda olduğu işaret edil-mekle yetinilmiştir.

    Biz eseri sadeleştirirken baştan sona kadar; eserde geçen âyetlerin bu-lunduğu sûreleri ve sûre içindeki âyet numaralarını gösterdik. Ayrıca kitapta geçen hadis-i şeriflerin cilt ve sahife numaralarını belirtmek suretiyle kay-naklardaki yerine işaret ettik.

    Buhârî ve Müslim'in Sahîh'inde bulunan hadislerin yerini belirtirken bas-kılardaki farkı dikkate alarak çok kere kitâb ve bâb numaralarını da verdik. Ancak hadis olarak ifade edilen delillerden üç-dört tanesinin kaynağını eli-mizde yeterli imkân olmadığından gösteremedik. Yine bu sebepledir ki bazı hadislerin yerini gösterirken fıkhî kaynaklara başvurmak zorunda kaldık.

    c- Müelif, Arap dilini ve edebiyatını iyi bilen bir kimse olduğundan çoğun-lukla bölümlerin başında veya münasebet düştükçe dil hususunda (lüğavî) açıklamalarda bulunmuş, bu suretle kitabında pek çok şiire yer vermiştir.

    Biz bu şiirlerin tamamını terceme ederek sadeleştirmede muhafaza ettik. Üzülerek belirtmeliyiz ki, şimdiye kadar basılmış bulunan Nimet-i İslâm'ın sadeleştirilmiş nüshalarından hiçbirisinde bu şiirlerin ve dipnotların tamamı-nı bulmak mümkün değildir.

    Şiirlerin tercemesinde tuttuğumuz yol, şiirlerin düz yazı şeklinde değil, şi-ir olarak terceme edilmesi olmuştur. Ne tercemede, ne de şiirde bir iddia sa-hibi değiliz. Böyle yapmaktan maksadımız, orjinaldeki şiir zevkini mümkün olduğu kadar sadeleştirmeye aktarmak idi. Şu bir gerçektir ki, nesir de olsa bir dildeki ifade gücünü ve zevkini, çevrildiği bir başka dilde aynen korumak

    güç bir iştir. Hele bu terceme, Arapça gibi pek zengin bir dilden yapılırsa ve bir de terceme edilen parça şiir olursa durum bir kat daha güçleşir.

    Bu şiirlerin müellif tarafından kitapta zikredilmesinden maksat, çoğu kere Arapça asıllı bir kelimenin kullanılış tarzına veya manasına işaret olmuştur. Terceme hâlinde kelimenin Arapça aslının bulunmaması tabiî olacağı cihet-le bu maksat yok olmuş gibidir. Bununla beraber eserin eksiksiz sadeleştiril-mesini sağlamak için bir zaruret ve gerekçe olmaksızın sadeleştirilmemiş bir yer bırakılmamıştır.

    d- Burada bir noktaya dikkati çekmeyi vazife sayıyorum. Şöyle ki: Kitabın bazı yerlerinde, hükümlerin ifadesi sırasında "Zâhirürrivâye bu- dud," Zâhirürrivâye böylediı11 gibi ifadeler geçmektedir. Bu, fıkhî bir tabirdir, terceme edilmez. Sadeleştirmek maksadiyle terceme edilirse hata olur? Ni-tekim daha önce sadeleştirilerek yayımlanan bir nüshada bu tabir için bir yerde "Rivayetin zahiri", bir yerde de "Açık rivayet" denmiştir.

    Fıkıh ilmi ile meşgul olanlarca malumdur ki İmam Azam Ebû Hanîfe haz-retlerinin fıkhî görüşleri, fetvaları, hulâsa İlmî serveti, daha çok talebelerin den imam Muhammed vasıtasiyle ilim âlemine yayılmıştır.

    İmam Muhammed'in; Mebsût (Asi), Câmiu's-Sağîr, Câmiu'l-Kebîr, Si- yerru's-Sağîr, Siyeru'l-Kebîrve Ziyâdât isimli eserlerinde zikrettiği mesele-ler imam Azam'dan rivayet edilmiştir. İşte bu kitaplardaki meselelere "Zâhirürrivâye" denir.

    Hanefî mezhebinde bir mesele için bu tabir kullanılmış ise bunun manası, o mesele imam Muhammed tarafından adı geçen kitaplardan birinde imam Azam'dan rivayet edilmiş demektir.

    Bu kitaplar, el-Hâkim Muhammed b. Ahmed b. Abdullah Ebu'l-Fadl el- Mervezî tarafından el-Kâfî isimli bir eserde toplanmış, daha sonra Şem- sü'l-Eimme Serahsî tarafından 30 cüz halinde şerhedilmiştir.

    e- Yer yer kullanılan "müellif" sözünden maksat, M. Zihni Efendiye ait ifa-delerde Şürünbilâlî, bizim ifadelerimizde M. Zihni merhumun kendisidir.

    f- Fıkıhta yaygın bir kaide vardır. Bugünkü dil ile ifade edersek bu kaide "Bir şey hakkında hüküm vermek, o şeyi zihinde tasavvur edip şekillendir-menin bir parçasıdır." şeklindedir.

    Çalışmamızda hep bu kaide hakim olmuş, bu kitabı okuyanların mesele-leri zihinlerinde düşünebilmeleri imkânı hedef alınmıştır.

    Nitekim pek az çetrefilli mesele hariç tutulursa, kitabın tamamı anlaşılabi-lir hâle gelmiştir, diyebiliriz.

    Yine de herkesin fıkhî meselelerle meşgul olmadığı, dolayısiyle fıkıh me-selelerinin herkes tarafından kolaylıkla anlaşılamayacağı düşüncesinden hareket ederek, okuyucularımızın bazı meseleleri kavrayamamaları hâlinde fıkıh ile meşgul olan zevât-ı kirâma başvurmalarını tavsiye ederiz.

    Nimet-i İslâm isimli eserin sadeleştirilmesi işini bana nasib edip, bunu müyesser kılan Rabbime sayısız hamd-ü senâlar ederim. Okuyucularımı eserle başbaşa bırakırken müellife Cenab-ı Haktan rahmetler niyaz eder, kendim ve bütün müslüman kardeşlerim için Cenab-ı Hakkın rızasını taleb ederim.

    16.10.1988 Dr. Mustafa Özcan (Aksekili)

    İÇİNDEKİLER

    HACI MEHMET ZİHNİ EFENDİ 17

    Künyesi ve Ailesi 20

    Görev Hayatı 20

    Ahlakî Yapısı 22

    Büyük Üstad Hacı Zihni Efendi’nin Vefat Haberi 23

    Eserleri 24

    SADELEŞTİRENİN ÖNSÖZÜ 32

    GİRİŞ

    İSL ve Acirc;M İNANÇLARI 41

    İMAN’IN RÜKÜNLERİ 41

    4- Allah'a iman 42

    5- Meleklere İman 42

    6- Kitaplara İman 42

    7- Peygamberlere İman 43

    8- ve Acirc;hirete iman 44

    9- Kadere İman 44

    İSL ve Acirc;M’IN BİNASI 45

    1- Namaz Kılmak 45

    2- Oruç Tutmak 49

    3- Zekât 49

    4- Hac 50

    MÜSLÜMAN OLMANIN FAYDALARI 51

    AHK ve Acirc;M-I TEKLİFİYYE 53

    10- Farz 54

    11- Vacib 55

    12- Sünnet 56

    13- Müstehab 56

    14- Mübah 56

    15- Haram 57

    16- Mekruh 57

    17- Müfsid 58

    TEMİZLİK KİTABI

    SULAR; KISIMLARI VE HÜKÜMLERİ 63

    Mutlak Suyun kısımları 64

    5- Temiz ve Temizleyici Olan Su 64

    6- Temiz, Temizleyici Fakat Mekruh Olan Su 65

    7- Temiz Fakat Temizleyici Olmayan Su 65

    8- Temiz Olmayan Su 66

    9- Meşkûk (Temiz ve Temizleyici Olduğu Şüpheli) Su 69

    Mukayyed Suyun Kısımları 69

    a) Aslında Mukayyed Su 69

    b) Aslında Mukayyed Olmayan Su 69

    1) Tam Olarak Karışan su 70

    2) Yabancı Madde Sudan Fazla (Suya galip) Olmak

    Üzere Karışan Su 70

    Artıklar 72

    1) Hem Temiz Hem Temizleyici Oian Artık 72

    2) Pis Olan Artık 72

    3) Temiz ve Temizleyici Fakat Mekruh Olan Artık 72

    4) Meşkûk (Şüpheli) Olan Artık 73

    Taharri / Araştırma 74

    Kuyular ve bdquo; 76

    Pis Olması ve Temizlenmesi 76

    İstinca, Istibra, İstinkâ 83

    Tuvalet Edebi 84

    ABDESTİN HÜKÜMLERİ 85

    Abdestin Şartları 86

    Abdestin Rükünleri 87

    Abdestle ilgili Tamamlayıcı Hükümler 92

    Abdestin sünnetleri 94

    Abdestin Edebleri 102

    Abdestin Mekruhları 106

    Abdestin Vasıfları (Özellikleri) 107

    A- Farz Olan Abdest 107

    B- Vacip Olan Abdest 108

    O- mendup Olan Abdest 108

    Abdesti Bozan Şeyler 110

    Abdesti Bozmayan Şeyler 114

    GUSÜL 116

    Farz Olan Gusül 116

    Guslün Sünnetleri 119

    Guslün Edebleri 120

    Guslün Mekruhları 121

    Sünnet ve Müstehap Olan Gusül 121

    TEYEMMÜM 124

    Teyemmümün sünnetleri 132

    Teyemmümü Bozan Şeyler 137

    MESTLER ÜZERİNE MESH 138

    Meshin Şartları 141

    Meshi Bozan Şeyler 144

    Tahta ve Bez Sargılarla Benzerleri Üzerine Meshetmek 146

    KADINLARIN ÖZEL DURUMLARI 148

    Hayız 148

    Nifas 149

    istihâza 160

    Hayız ve Nifas Halinde Haram Olan Şeyler 151

    Cünüp ve Abdestsize Haram Olan Şeyler 157

    ÖZÜR VE ÖZÜRLÜNÜN HÜKÜMLERİ 158

    PİS ŞEYLER VE TEMİZLEME YOLLARI 161

    Necis (Pis) Şeyler 161

    Temizleyiciler 169

    18- Yıkamakla Temizleme 170

    19- Silmekle Temizleme 174

    20- Kurumakla Temizleme 175

    21- Yontmakla Temizleme 176

    22- Başka bir Şeye Dönüşmekle Temizleme 176

    23- Kazmakla Temizleme 177

    24- Tabaklamak (Dibâğat) Yoluyla Temizeleme 177

    25- Sirkeleştirmek Veya Sirkeleşmek Yoluyla Temizleme 178

    26- Boğazlama İle Temizleme 178

    27- Ovalamakla Temizleme 179

    28- Sürtmekle Temizleme 180

    29- Girmekle Temizleme 180

    30- Su Kaybolup Çekilmekle Temizleme 181

    31- Bir Kısmında Bir işlem (Tasarruf) Yaparak Temizleme 181

    32- Pamuk Atmakla Temizleme 182

    33- Kuyunun Suyunu Çekmekle Temizleme 182

    34- Ateşle Temizleme 182

    35- Kaynamak İle Temizleme 182

    36- Bir Kısmını Yıkamakla Temizleme 183

    37- Oymakla Temizleme 184

    Temizleme İle ilgili Bazı Meseleler 184

    Hayvanlarda Temiz Sayılan ve Temiz Sayılmayan Şeyler 186

    NAMAZ KİTABI

    FARZ NAMAZLAR 191

    Namaz Vakitleri 196

    Müstehap Vakitler 205

    Mekruh Vakitler 211

    EZAN VE İKAMET 217

    NAMAZIN ŞARTLARI VE RÜKÜNLERİ 230

    Namazın Şartları İle İlgili Ayrıntılar 256

    Avret Mahalli Neresidir? 259

    NAMAZIN VACİPLERİ 265

    NAMAZIN SÜNNETLERİ 279

    NAMAZIN EDEBLERİ 290

    UYGULAMALI OLARAK NAMAZIN KILINIŞI 292

    İMAMLIK, YANİ CEMAAT NAMAZI 300

    İmama Uymanın Sahih Olmasının Şartları 304

    Cemaatle Katılmayı Engelleyen Haller 315

    imam Olmaya En Lâyık Olanlar Ve Safların Düzenlenmesi 317

    Safların Düzenlenmesi 324

    Cemaatin İmama Uyup Uymayacağı Meseleler 326

    Farz Namazdan Sonra Yapılan Duaların Fazileti

    ve Nasıl Olduğu Hakkında 328

    Namazda Abdestin Bozulması 331

    istihlâf 336

    İstidrâd 337

    Müdrik 337

    Lâhik 337

    Mesbuk 338

    İsnâ Aşeriyye Meseleleri 340

    NAMAZI BOZAN VE BOZMAYAN ŞEYLER 342

    Namazı Bozan Şeyler 34 2

    Zelletü’l - Kârî 361

    Namazı Bozmayan Şeyler 363

    Namazın Mekruhları 365

    Namaz Kılan Kimse İçin Mekruh Olmayan Şeyler 381

    Sütre ve Namaz Kılanın Önünden Geçene Engel Olması 383

    Namazı Bırakmayı Gerektiren, Caiz Kılan Şeyler

    ve Namazı Geciktirmenin Caiz Olması 384

    Namaz Kılmayanın Hükmü 386

    VİTR NAMAZI 388

    Kunut Duasının Tefsiri 389

    Vitrin Cemaatle Kılınması 392

    NAFİLE NAMAZLAR 395

    Müekked ve Gayr-ı Müekked Sünnetler 395

    Diğer Nafile Namazlar 401

    a- Tahiyyetü’l-Mescid Namazı 401

    b- Abdest Şükrü için Kılınan Namaz 402

    e- kuşluk Namazı 402

    d-Teheccüd Namazı 402

    e- istihare Namazı 403

    f- Hacet Namazı 404

    g- Teşbih Namazı 405

    h- Geceleri İhyâ (Değerlendirmek) için Kılınan Namazlar.... 4 06

    Nafile Namazı Oturarak veya Binek Üzerinde Kılmak 409

    Farz ve Vacibi Binek ve Mahmil Üzerinde Kılmak 412

    Gemi İçinde Namaz Kılmak 414

    Teravih namazı 416

    Teravihin Rekât Sayısı Ve Kılınışı 418

    Kâbe’nin İçinde Ve Üstünde Namaz Kılmak 420

    YOLCUNUN NAMAZI 422

    Yolculuğun Hükümleri 425

    Vatan ve Çeşitleri 429

    38- Vatan-ı Aslî 429

    39- Vatan-ı İkâmet 429

    40- Vatan-ı Süknâ 429

    HASTANIN NAMAZI 433

    Namazın ‘Iskatına Dair 438

    GEÇMİŞ NAMAZLARIN KAZASI 441

    İDR ve Acirc;K-I FARİZA-FARZAYETİŞMEK 452

    SEHV SECDESİ 463

    Namaz İçinde Şüphe Etmek 475

    TİLAVET SECDESİ 477

    Şükür Secdesi 484

    CUMA NAMAZI 485

    Cumanın Vacip Olmasının Şartları 487

    Cumanın Sahih Olmasının Şartları 488

    Hutbe 490

    A- Hutbenin Şartları 491

    B- Hutbenin Sünnetleri 4 9 2

    C- Cumanın Edepleri 493

    BAYRAMLARIN HÜKÜMLERİ 498

    Bayramların Vacipleri 498

    Bayramların Mendupları 498

    Bayram Namazı 500

    KÜSÜF NAMAZI 504

    YAĞMUR DUASI 505

    KORKU NAMAZI 507

    CENAZELERİN HÜKÜMLERİ 509

    Ölmek Üzere Olan Kimseye Yapılacak İşlem 509

    Ölünün Yıkanması 511

    Ölünün Kefenlenmesi 515

    Cenaze Namazı 517

    Cenazenin Gömülmesi 526

    Kabir 529

    Telkin 534

    Telkin’in Yapılışı 534

    Ta’ziyet 535

    Gemide Ölen Kimseye Ne Yapılır? 537

    Kabir Ziyareti 537

    ŞEHİDİN HÜKÜMLERİ 539

    ORUÇ KİTABI

    GİRİŞ 543

    Orucun Mânası 543

    Orucun Sebebi 544

    Orucun Rüknü 545

    Orucun Hükmü 545

    Orucun Sıfatı 549

    ORUÇTA NİYET 552

    Niyetin Geceden Yapılması, Belirlenmesi ve

    Kendisinden Niyet Şart Olup Olmayan Oruçlar 552

    RAMAZAN VE ŞEVVAL AYININ GİRDİĞİNİN BELİRLENMESİ 555

    Şek Günü 562

    Şek Günü Oruç Tutmak 562

    ORUÇ HALİNE SON VEREN ŞEYLER VE ONLARIN

    GEREKTİRDİĞİ 565

    ORUCU BOZMAYAN ŞEYLER 566

    ORUCU BOZAN VE KAZ ve Acirc;YI GEREKTİREN ŞEYLER 570

    ORUCU BOZAN VE HEM KAZ ve Acirc; HEM DE KEFF ve Acirc;RETİ GEREKTİREN ŞEYLER 577

    KEFF ve Acirc;RET VE ONU DÜŞÜREN ŞEYLER 581

    Keffâret 581

    KEFF ve Acirc;RETİ DÜŞÜREN ŞEYLER 584

    ORUÇLUYA MEKRUH OLUP OLMAYAN ŞEYLER 586

    Oruçluya Mekruh Olan Şeyler 586

    Oruçluya Mekruh Olmayan Şeyler 586

    Oruçluya Müstehap Olan Şeyler 587

    ORUÇ TUTMAMAYI MÜBAH KILAN ÖZÜRLER 589

    Elğaz-ı Fıkhiyye isimli Eserimizden Oruçla İlgili Meseleler 595

    Orucun İskatı 596

    ORUÇ VE İTİK ve Acirc;F GİBİ KULUN KENDİSİNİN VACİP KILMASI İLE

    L ve Acirc;ZIM GELEN ŞEYLER 598

    Nezrin Hükümleri 601

    Elğaz-ı Fıkhiyye’mizden 603

    ÎTİK ve Acirc;F 604

    FITIR SADAKASI 612

    ZEKAT KİTABI

    GİRİŞ 617

    PARALARIN ZEK ve Acirc;TI 625

    TİCARET MALLARININ ZEK ve Acirc;TI 626

    HAYVANLARIN ZEK ve Acirc;TI 629

    Develerin Zekâtı 631

    Sığ ırların Zekâtı 632

    Koyun ve Keçilerin Zekâtı 632

    ZEK ve Acirc;TIN VERİLECEĞİ YERLER 635

    Elgâz-ı Fıkhiyye’mizden 641

    Fetva Kitaplarından Örnekler 641

    HAC KİTABI

    GİRİŞ 645

    Hac ile İlgili Tabirler 645

    41- Hac ve Umre 645

    42- Mekkî- ve Acirc;fâkî 646

    43- Haccın Çeşitleri: Kıran, Temettü’, ifrâd 646

    44- İhram-Halk-Taksir 647

    45- Telbiye 647

    46- Mevâkît 648

    47- Beyt-i Muazzam Yahut Kâbe-i Mükerreme 649

    48- Tavaf ve Metâf 650

    49- Idtıba’, istilam, Remel 652

    50- Sa’y 652

    51- Hervele 653

    52- Vukû 653

    53- Remy-i Cimâr 655

    54- Eyyâm 655

    55- HıllveHare m 656

    56- Meş'ar-i Haram 656

    HACCIN MESELELERİ 657

    HACCIN VACİPLERİ 664

    HACCIN SÜNNETLERİ 666

    Haccın Edebleri 668

    Haccın Yasakları.. 669

    HACCIN FAZİLETLERİ 669

    HACDA YAPILACAK İŞLERE TOPLUCA BAKIŞ 671

    Kıran Haccı Ve Temettü’ 678

    Umre 680

    Fevat-Fesâd-ihsâr ve Hükümleri 681

    HACCIN CİNAYETLERİ 682

    HACDA KESİLEN KURBAN (HEDY) 687

    BAŞKASININ YERİNE HACCETMEK 689

    MEDİNE-İ MÜNEVVERE ZİYARETİ 697

    HAC KİTABINA EK KİTAPLAR 707

    AV KİTABI 707

    Mülkün Gerçekleşmesi 708

    Yemenin Helâl Olması 708

    ZEB ve Acirc;İH KİTABI 715

    Boğazlanacak Hayvanlar 715

    Eti Yenmeyen Hayvanlar 717

    UHDİYE KİTABI (KURBAN) 718

    AKÎKA MESELESİ (KURBAN) 723

    NİK ve Acirc;H KİTABI

    GİRİŞ 725

    MÜN ve Acirc;KEHAT VE MÜF ve Acirc;RAKAT EVLENME VE BOŞANMA 725

    Birden Fazla Evlilik ve Boşanma 728

    KİT ve Acirc;BU’N-NİK ve Acirc;H EVLENME KİTABI 731

    NİK ve Acirc;HTA VEK ve Acirc;LET VE FUZÛLİNİN AKDİ 737

    MUHARREM ve Acirc;T (Kendileriyle Nikahlanmak Haram Olan Kadınlar) 740

    VİL ve Acirc;YET 750

    BÜLÛG VE ve Acirc;ZAD OLMA MUHAYYERLİĞİ 754

    Bulûğ Muhayyerliği 754

    ve Acirc;zad Olma Muhayyerliği 755

    KEF ve Acirc;ET 757

    MEHR 760

    Mehr-i Misil ve Mehr-i Müssemmâ 761

    Peşin ve Ertelenmiş Mehr 763

    Dühûl ve Halvet 766

    Mehirde Müvûzaa - Tekrar ve Tasarruf 769

    FASİD NİKAH VE ONUN HÜKMÜ 772

    RAKÎKİN NİK ve Acirc;HI 775

    K ve Acirc;FİRLERİN NİK ve Acirc;HLARI 779

    KAS M 786

    KARI KOCA HAKLARI 789

    İslâm’da Örtünme 790

    NAFAKA 792

    BOŞANMA (TAL ve Acirc;K) 798

    BOŞAMANIN ÇEŞİTLERİ 802

    A- Sünnî ve Bid’î Boşama 802

    B- Ric’î-Bâin-Sarîh ve Kinâye Boşama 802

    57- Sarih Kelimeler ve Onların Hükümleri 805

    58- Kinâye Kelimeler ve Onların Hükümleri 806

    C- Ric’î Boşama ve Onun Hükmü 809

    D- Bâin Boşama ve Onun Hükmü 812

    Büyük ve Küçük Beynûnet 812

    Hülle 813

    BOŞAMANIN ÎK ve Acirc;I 816

    BOŞAMANIN TEFVİZİ 817

    BOŞAMANIN BİR ŞARTA BAĞLANMASI 820

    Bazı Meseleler 824

    MUH ve Acirc;LAA 826

    FUZÛLİNİN BOŞAMASI 830

    HASTANIN BOŞAMASI 831

    İSTİSN ve Acirc; 832

    ÎL ve Acirc; 834

    YEMİN KİTABI 839

    Yeminin Kısımları 839

    ZIH ve Acirc;R 845

    Lİ ve Acirc;N 850

    Liânın Sureti 854

    AN ve Acirc;NET, CİB ve Acirc;B VEYA HIS ve Acirc; SEBEBİYLE AYRILIK 855

    İDDET 857

    İddetin Nevileri 859

    İddetlerin Birbirine Karışması 864

    İddetin Nafakası 866

    Hİdâd Yahut ihdâd 867

    Fetva Örnekleri 869

    Erkeklerin iddeti 869

    HID ve Acirc;NE 870

    NESEBİN SÜBÜTÜ VE İSTİL ve Acirc;D 874

    DAİYY 879

    LAKÎT 880

    SÜT EMME KİT ve Acirc;BI 881

    Fetva Kitaplarından Alınmış Bazı Meseleler 889

    KONULARIN ALFABETİK FİHRİSTİ 892

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.