x

Rehnuma - Her Hocaya ve Aileye Lazım Sıbyan Eğitim Rehberi Talim ve Terbiye Serisi

Kubbe Yayın
Ürün Kodu : 9786055206147
Rehnuma - Her Hocaya ve Aileye Lazım Sıbyan Eğitim Rehberi Talim ve Terbiye Serisi
45,00 TL
  • Ürün Özellikleri
  • Ödeme Seçenekleri
  • Yorumlar (0)
  • Tavsiye Et
  • Resimler
  • Beni Ara
  • Rehnuma - Her Hocaya ve Aileye Lazım Sıbyan Eğitim Rehberi
    Talim ve Terbiye Serisi

    • Yayın Tarihi 2015-04-25
    • ISBN 6055206147
    • Baskı Sayısı 1. Baskı
    • Dil TÜRKÇE
    • Sayfa Sayısı 459
    • Cilt Tipi Karton Kapak
    • Kağıt Cinsi Kitap Kağıdı
    • Boyut 13.5 x 20.5 cm

    MUKADDİME

    Yüce Rabbimize namütenâhi hamdü senalar, Fahri Kâinat Efendimize ve dahi âline salatü selamlar olsun ki sevgili mürşidimiz ve sultanımızın kıymetli irşatlanyla maarifi ibtida- iyye, hifzul’l Kur’an ve ulûmu arabiyye alanında pek çok çalış-malar ve hizmetler yapıldı.

    Yine bir Yavuz Selim sohbetlerinde büyük dedemizin ru-hunu şad edecek bir tavsiyesiyle Sıbyan medreseleri hizmetleri başlamış oldu. Osmanlı atamız bu eğitime ziyade önem verirdi. Sıbyan mektebi, OsmanlIlarda geleneksel ilköğretim kurumu; Dâru’t-ta’lim, Dâru’l-’ilim, Muallimhâne, Mekteb, Mektephâne, Mahalle Mektebi, Taş Mektep, Mekteb-i İbtidaiyye ve Sıbyan Mektebi adlanyla bilinirdi. Bu mekteplerin hocasına Muallim, yardımcısına Kalfa, öğrencilerine de Talebe, Sûhte, Tilmiz, Puser ve Şâkird adı verilmekteydi. Sıbyan mektepleri Osmanlı kent ve kasabalannda en yaygın eğitim-öğretim kurumlanydı ve daha çok bir caminin ya da hayır kuruntunun yanında açılırdı. Mahal-le temelinde kurulduğu için mahalle mektebi de denen bu okul-lara başlama yaşı, ebeveyn ile hocanın karanna göreydi. 4 ya-şında veya 10 yaşında da başlanabilir, bed-i besmele cemiyeti ya da âmin alayı ile mektebe getirilen çocuğa ilkin besmele öğretilirdi. Sonraki günlerde ise bireysel metotlarla, Elif-ba cü-zünden Arap harfleri harekelendirilerek ezberlettirilir, Kur’an'ın Amme ve Tebareke cüzlerinin okutulması ile çalışmalar sürer-di. Görülen başlıca dersler Elif-ba, Kur’an, ilmihal ve hesaptı.

    Ahlak eğitimi Müslüman örf ve adetlerinin çocuklara yer-leştirilmesi ve benimsetilmesi şeklinde verilirdi. Okulu başany- la bitirmiş sayılmak için, Kur’an'ı en az bir kez hatmetmek ko- şulurdu. İstanbul’daki sıbyan mekteplerinin başlıcalan, büyük külliyelerin birer ünitesi olduğundan olanaklan fazla, hocala- n da seçkin olurdu. Bu nedenle de herkes, okuma çağma ge-len çocuğunu bu tür sıbyan mekteplerine vermeyi arzu ederdi.

    Karma okullarda kızlar ayn erkekler ayn gruplar halinde yerde ve evlerinden getirdikleri minderlerde otururlar, önlerin-de de rahleler bulunurdu. Hoca ise başköşede yüksekçe bir se-dirde oturur ve böylece eğitim verirdi. Şimdilerde ise zaman za-man İslam ile çatışma içerisinde olan güçlerin engellemeleriyle karşı karşıya kalmış olan bu çalışmalar gün geçtikçe daha iyi-ye doğru ilerlemekte olup, bu ilerlemeye önemli katkı sağlaya-cağına inandığımız bu eseri sizlere sunmaktan gurur duyuyor ve özellikle eğitimci kardeşlerimize tavsiye ediyoruz.

    Hazırlanan bu eserle takdir ve teveccühlerinizi hak etmek dileğiyle hizmetlerimizin Yüce Rabbimizin nzasına liyakat üze-re devamını niyaz ederiz.

    Son davamız alemlerin Rabbine hamdü senadır.

    İsmail Hakkı YELKENCİ

    İÇİNDEKİLER

    MUKADDİME 21 GİRİŞ 23

    ÇOCUK EĞİTİMİ MESULİYETİ 23

    ÇOCUK TERBİYESİNDEN (EĞİTİMİNDEN) NEDEN MESULÜZ? 24

    KİTAPLA İLGİLİ 27 ÇOCUK DÜNYASI 29

    ÇOCUK DÜNYASI VE GELİŞİMİ 29

    ÇOCUK DÜNYASININ ANAHTAR KAVRAMLARI 29

    Oyun 30

    Hareket 30

    Merak 31

    Hayal 32

    Şefkat ve Sevgi 32

    ÇOCUĞUN GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ 33

    Sosyal Gelişim 33

    Zihinsel Gelişim 34

    Duygusal Gelişim 34

    TALİM VE TERBİYE 37

    KAÇ YAŞINDA VE NİÇİN TALİM VE TERBİYEYE (eğitim-öğretime) BAŞLAMALIYIZ? 37

    İnsan Yedisinde Ne İse Yetmişinde de Odur 39

    Çocuk Yetiştirmek Sadece Resmi Bir Sorumluluk Değil Manevi Bir Sorumluluktur 43

    Hangi Yaşta Neler Verilebilir 45

    İki Yaş Öncesi 45

    İki Yaş 46

    Üç Yaş 47

    Dört Yaş 48

    Beş Yaş 49

    Altı Yaş 49

    Yedi Yaş 50

    On Yaş 52

    On Yaş Sonrası 53

    Eğitimin Birinci ve En Önemli Şekli Görerek Öğrenmektir 53

    Çocuklara Dini ve İbadeti Sevdirme ve Bunlan Özendirme 54

    Dua ve Şükür Eğitimi 55

    Ahlak Eğitimi 55

    Her Yaşta Çocuğa Din Eğitimi Verilebilir 56

    Küçük Yaşlarda İyi Terbiye Edilemezse 57

    Çocuklann Soruları 61

    Çocuklara Öğretilmesi Gerekenler 61

    Amerika’da Bile Din Eğitimi Anaokulunda Başlıyor 62

    Müfredatta Dua Etmek de Var 63

    Ailelerle İşbirliği Yapılıyor 63

    NASIL BİR TALİM VE TERBİYE? 64

    Konuşarak öğretmek 64

    Şiir 65

    Masal ve Hikaye 70

    Biyografiler, Hatıralar ve Tarihi Olaylar 71

    Ayet, Hadis ve Dua 73

    Soru-Cevap 74

    Kısaca Din Öğretimi Teknikleri 76

    EĞİTİM YÖNTEMLERİ VE TAVSİYELER 79

    EĞİTİMİ DESTEKLEYİCİ TAVSİYELER 79

    Oynayarak ve Eğlendirerek Öğretmek 79

    Yoğurma Maddeleriyle Çalışma 80

    Boyama Çalışmalan 80

    Kağıt İşleri 81

    Artık Malzeme ile Çalışma 81

    Evcilik Köşesi 81

    Blok Köşesi 82

    Oyun Etkinlikleri 82

    Sözü Görüntü ile Güçlendirerek Öğretmek 82

    Somutlaştırarak Öğretmek 84

    Model Olma ve Taklit Yolu ile Öğretmek 84

    EĞİTİMDEKİ HATALAR 85

    Tehdide Dayalı Öğretim 85

    Duyguları Örseleyerek Öğretim 86

    Ödülle Öğretim 86

    Ceza ile Öğretim 87

    EĞİTİM Mİ SEVGİ Mİ? 89

    Hedef Çocuğun Sevmesi Olmalıdır 90

    EĞİTİMDE AİLEYLE BÜTÜN OLMA 90

    Çocuk Açısından 91

    Aile Açısından 91

    Öğretmen Açısından 92

    Aile Katılımının Gerçekleştirilmesinde İzlenecek Yollar 92

    OKUL EV ZITLIĞI 93

    TERBİYECİNİN (ANA-BABA VE HOCA) VASIFLARI 95

    Anlattıklannı Yaşayan 95

    Şefkat Eden ve Seven 95

    Sevgi ve Şefkati Bize Öğreten Bazı Hadisler 96

    Oynayan 99

    Affeden 100

    Birebir İlgi Gösteren 101

    1. Yemede-İçmede Sünnete Uymayı Öğretmek 337
    2. Çocuklann Uyması Gereken Yemek Adabı 338
    3. Uyku Adabına Riayet Etmeyi Öğretmek 339
    4. Hastalığının Tedavisinde ve Sağlıklı Yaşamla İlgili Nebevi Usulleri Öğretmek 340

    MEKAN, MATARYAL VE PLAN PROGRAM 345

    EĞİTİM VE ÖĞRETİM MEKANI 345

    Okul Öncesi Eğitim Yapılarında Kullanıcı Gereksinimleri 346

    Okulöncesi Eğitim Yapıları 348

    Genel Planlama Özellikleri 348

    Bir Anaokulunun Planlanmasında Gerekli Mekanlar 349

    Okulöncesi Eğitim Yapılannda Mekanlann İşlevsel Özellikleri 350

    1- İdari Bölümler 350

    2- Gözlem Odası 351

    3- Uyku Odalan 351

    4- Oyun Odalan 351

    5- Sağlık Odası 352

    6- Derslikler (Grup Odalan) 352

    7- Açık Hava Oyun Mekanlan 352

    8- Yemek Odası ve Mutfak 353

    9- WC ve Lavabolar 353 Sonuç 354

    OKULÖNCESİ EĞİTİMDE MATERYAL 355

    Materyallerin Önemi 356

    OKULÖNCESİ EĞİTİMDE TEKNOLOJİ 357

    OKULÖNCESİ EĞİTİMİ PLAN, PROGRAM VE FORMLAR 358

    Okulöncesi Eğitim Programı 358

    Tam Günlük, Yanm Günlük, Aylık ve Yıllık Planlar Oluşturabilirsiniz. 360

    Yıllık Plan 360

    Günlük Plan 360

    MÜSLİM ÇOCUK SIBYAN MEKTEBİ TAM GÜN ZAMAN PLAN / ÇİZELGESİ 361

    MÜSLİM ÇOCUK SIBYAN MEKTEBİ YILLIK PLAN / ÇİZELGESİ 364

    ÇOCUK VE AİLE TANIMA FORMU 369

    AİLE KATILIMI TERCİH FORMU 374

    DAVRANIŞ DEĞERLENDİRME FORMU 375

    EĞİTSEL DEĞERLENDİRME FORMU 378

    ÇEŞİTLİ GÖZLEM ÇİZELGELERİ 380

    YÖN / MEKANDA KONUM 381

    ÖĞRETMEN ÖZ DEĞERLENDİRME FORMU 382

    SÖZLEŞME ÖRNEĞİ 384

    DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI KUR’AN KURSLARI ÖĞRETİM PROGRAMI (04-06 YAŞ) 387

    OSMANLI SIBYAN MEKTEPLERİNDE OKUTULAN DERSLER VE ÖĞRETİM PROGRAMI 390

    Okutulan Dersler 390

    Öğretim Programı 392

    BİR DERSİN İŞLENİŞ AŞAMALARI 395

    1. Giriş 395
    2. Gelişme 396
    3. Sonuç ve Değerlendirme 397

    10- Giriş Bölümü 398

    11- Gelişme Bölümü 398

    12- Sonuç Bölümü 400

    13- Değerlendirme 401

    14- MERASİMLER VE OYUNLAR 403

    MERASİMLER 403

    Eğitici Merasim Nedir? 403

    Osmanlı Eğitim Geleneğinde Eğitici merasimler 403

    ve Acirc;min Alaylan (Bed’i Besmele Cemiyetleri) 404

    Hatim Merasimi 408

    Hafızlık Merasimi 409

    Ketebe Merasimi 412

    Mektep Seyirleri (Gezileri) 415

    Günümüzde Hafızlığa Başlama Merasimi 421

    DİNİ BİLGİ ÖĞRETİMDE EĞİTSEL OYUNLAR 423

    Oyun 423

    Oynayan İnsan 423

    Çocuklann Fiziksel, Psiko-Motor, Zihinsel, Dil, Duygusal ve Sosyal Gelişimine Oyunun Etkisi 425

    Öğrenme-Öğretme Süreci 428

    Öğretimde Eğitsel Oyun 429

    Sonuç 433

    DİNİ BİLGİ ÖĞRETİMDE BİR ETKİNLİK; OYUNLAŞTIRMA 434

    İki İnatçı Keçi Hikayesi 437

    Tekerleme 439

    BİR ARAŞTIRMA 440

    DEV ve Acirc;NÎ HAZRETLERİNDEN ÖĞÜTLER 445

    BİBLİYOGRAFYA 451

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.